Artikler

Hvorfor lovsangsleder?

Biblen har mange eksempler på at lovsangen ikke blev overladt til tilfældighederne. David udvalgte f.eks. ledere for lovsangen, som skulle have det som deres helt specielle tjeneste. (1. krøn. 16,4). Sangerne fik oplæring og gik i skole. De blev udvalgt blandt levitterne. De var

Læs mere »

Lovsangsfest

Har du været til lovsangsfest? Har du prøvet at stå side om side med andre unge og brølet løs på en sang, mens guitaren fyrede den fedeste spade af? Hvorfor var det en fest? Var det fordi folk var glade, og der var en

Læs mere »

Sammenhæng mellem mødetema og sange

Som lovsangsleder skal man lede andre til lovsang. Det kræver åndelig modenhed, mener musikkonsulent. Lovsangsledelse er et bevidst lederskab, hvor man tænker over målet med de sange, man udvælger og leder menigheden ind i et fokus på sangenes indhold. Det mener Christian Engmark, der

Læs mere »

Hvad er lovsang?

Tema-artikel fra samlingen Liv og Tro fra www.lmbu.dk   Hvad siger Bibelen om lovsang? Lovsang er ikke en bestemt musikalsk genre. Lovsang er, eller bør være, vores respons til Gud, vores tak og tilbedelse. I Biblen (Kol. 3,16) står der: ”Lad Kristi ord bo

Læs mere »

Kilden til lovprisning

Gud er ikke som os Når vi mødes for at prise Gud er udgangspunktet for vores tilbedelse og lovsang, at Gud er stor. Ingen kan forstå hans almagt. (Sl. 145,3) Det centrale i den bibelske tilbedelse er, at vi skal fremhæve Guds storhed og

Læs mere »

Tutorials på WorshipToday

Lovsangs-sitet WorshipToday har arbejdet på et nyt koncept.  Kunne du tænke dig at spille i alle tonearter på guitaren? Med en capo og 3 nemme guitar-shapes kan du lære at spille nemme akkorder i G-, E- og C-dur, og med capoen kan du flytte

Læs mere »

Nye lette salmer om et svært emne

Med en tydelig reference til den kendte salme Almagts Gud vender Mathias Secher Rom tingene på hovedet i denne nye salme Afmagts Gud. Og med forfatterens kroniske lidelse og daglige smerter véd han hvad afmagt er. Et menneske der oplever afmagt, forventer at Gud

Læs mere »

Worship

Vi møder det fra engelsksprogede forkyndere og lovsangsledere, men hvad dækker begrebet worship over? Hvordan oversætter vi det til dansk? Det er som om, at vores egne ord ”lovsang” og ”tilbedelse” ikke rigtig er fyldestgørende nok ift. dette worship-begreb. Nogle beskriver worship som vores

Læs mere »

Keyboardets rolle

Er du nogle gange i tvivl om, hvilken rolle du har, når du spiller klaver eller keyboard i din kirke eller kreds? Er du den eneste musiker, der spiller til sangen, eller er du en del af et band? Der er nyt i rækken

Læs mere »

Salmernes Bog i bøn og lovsang

Trykt i magasinet Budskabet, www.budskabet.dk Lovsang er ikke en bestemt musikalsk genre, en følelse eller en særlig sindsstemning. Lovsang er den sang, der skabes og synges i taknemlighed over det, Gud har gjort for os. Der er blevet sunget lovsange, så længe mennesker har

Læs mere »

LM Musik søger artister til udgivelse

Vidste du at LM Musik er et plade-selskab? Går du med en drøm om at udgive din egen musik skal du måske lave en aftale med LM Musik. Lige nu søger vi efter projekter, som vi kan støtte økonomisk eller tilbyde studiefaciliteter i løbet

Læs mere »
Menu