LANDSMØDET ER UDSKUDT PGA. CORONA-VIRUS. DER ARBEJDES PÅ AT FINDE EN NY DATO

___________________________

Bragt i avisen Tro & Mission

Norske David André Østby er gæst på LM’s Landsmøde i maj, hvor han giver koncert og holder et seminar på ledersporet.

”Jeg ser frem til at møde danske kristne og synge sammen. Når vi synger sammen i Jesu navn, forsvinder meget af det, der ellers adskiller os – sprog, kultur og præferencer. Sang skaber enhed, sammenhold og tilhørsforhold.”

Sådan siger David André Østby, der giver koncert fredag aften på LM’s landsmøde i maj. Den 39-årige lovsangspræst, der er gift og far til tre drenge er en eftertragtet lovsangsleder og dygtig sangskriver med base i Filadelfiakirken i Oslo. I Danmark er mange blevet glade for hans sange Graven er tom, I navnet Jesus og Giv mig Jesus, og også i resten af Skandinavien er hans mange lovsange populære. Han har udgivet fem albums og bidraget til et utal af produktioner med sange, der totalt set er streamet over 12 millioner gange.

Målet er at vise Jesus
Det er vigtigt for den norske lovsangsleder, at tale om kernen i det kristne budskab, forklarer han:Jesu sejr på korset, Guds store nåde og vores identitet som Guds børn. Jeg tror, at tilbedelse er et svar på, hvem Jesus er, og hvad han har gjort for os. Mit mål som lovsangsleder er at male et så smukt billede som muligt af Jesus, så vi kan se ham og reagere i tilbedelse. ”Et liv i tilbedelse er også emnet, for det seminar, som David André Østby skal holde på ledersporet. ”Jeg kalder seminaret ’Mit liv og min lovsang’, for de sange vi synger, er vigtige, men vigtigst er det at leve et tilbedende liv, som ærer Gud og tjener mennesker. Jeg vil tale om lovsang som noget, vi ikke bare gør, men også lever. Det er vores første ansvar som lovsangsledere: at lede os selv før vi leder andre.”

At det er vigtigt for David André Østby at lovsang først og fremmest er liv til Guds ære, viser sig også, da han forklarer, at han henter sin inspiration fra sin farmor Olga”. Hun var aldrig synlig på en scene, men levede et stille liv i tillid til Gud. Som lovsangsleder, der ofte er synlig for andre, er det let at leve det kristne liv på en scene. Men vigtigst af alt er at finde sin identitet i den man er, fremfor i det man gør.” 

Meget at lære af hinanden
Den norske lovsangspræst er i LM især kendt for ”Graven er tom”, som blandt andet blev sunget på LM’s jubilæum i 2018. Det glæder ham, at hans sange også bliver brugt i Danmark, hvor LM-Musik laver de officielle oversættelser af hans sange. ”Nogle sange får vinger og ender på steder uden for min kontrol. Det er vidunderligt at opleve som sangskriver. Der gik lidt tid, før jeg fandt ud af, at mine sange var spredt i Danmark,” siger musikeren, der glæder sig over samarbejdet med LM-musik. ”Jeg drømmer om en større enhed, mere samarbejde og flere skandinaviske sange! Jeg tror, vi har meget at lære af hinanden og berige os selv med. Jeg tror og håber, at dette er begyndelsen på et langt større og bredere samarbejde mellem vores lande.”